Stawy podczas treningu – jak o nie dbać?

  Stawy podczas treningu – jak o nie dbać?


Stawy umożliwiają ruch, ale trzeba pamiętać, że ich przeciążenie może skutkować kontuzjami, a nawet zmianami zwyrodnieniowymi. Dlatego już dziś sprawdź, jak o nie odpowiednio dbać i wzmocnij stawy podczas treningu!


Podstawowe zasady - rozgrzewka


Aktywność fizyczna, zwłaszcza jeśli jest regularna, stanowi świetną profilaktykę dla stawów. Każdy wie, że sport to zdrowie, ale wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że nieprawidłowe dopasowanie treningu do możliwości swojego organizmu, może doprowadzić do jego przeciążenia. Na kontuzje najbardziej podatne są stawy, które są w niemal ciągłym ruchu.
Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek treningu zawsze trzeba wykonać rozgrzewkę. Poprawia ona szybkość skurczu mięśni, przygotowuje do zwiększonej pracy układ mięśniowo-szkieletowy oraz układ sercowo-naczyniowy oraz dostarcza mięśniom tlenu. Do ćwiczeń trzeba zaangażować całe ciało, gdyż tylko wtedy rozgrzewka będzie efektywna.


Profilaktyka – odpowiedni strój i obuwie


Obuwie jest najważniejsze wtedy, gdy wykonywane ćwiczenia znacznie obciążają nogi. Wówczas buty stabilizują stopę oraz skutecznie amortyzują różnego rodzaju wstrząsy, które mogą powodować mikro urazy. Obuwie należy dopasować nie tylko do rodzaju treningu, ale także do podłoża, na którym jest on wykonywany.
Odpowiednia odzież jest szczególnie istotna wtedy, gdy ćwiczenia wykonywane są na dworze. Ubrania powinny być nieprzemakalne i wiatro odporne, a przy tym oddychające. Warto pamiętać, że zimne mięśnie zwiększają ryzyko kontuzji, a stąd już tylko krok do urazu stawów.

Prawidłowa technika ćwiczeń


Pierwsza i najważniejsza kwestia – pośpiesz zawsze jest złym doradcą. Jeśli w danym dniu nie ma dość czasu na wykonanie wszystkich zaplanowanych ćwiczeń, to lepiej część z nich odpuścić. Przetrenowanie nigdy nie jest korzystne, a może spowodować wiele problemów zdrowotnych.
Plan ćwiczeń należy dostosować do wieku, wagi oraz kondycji fizycznej. Duże znaczenie ma też prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń oraz zachowanie prawidłowej postawy ciała. Warto unikać ćwiczeń, które nadmiernie obciążają stawy. Do takich aktywności zalicza się skoki, wyskoki, przysiady czy tzw. wypady. Nie oznacza to, że trzeba z nich w ogóle zrezygnować – ważne jest wykonywanie ich prawidłowo, unikając nadmiernej intensywności.


3 komentarze:

  1. Jak dbacie o stawy w trakcie ćwiczeń? Wykorzystujecie opisane sposoby, czy macie własne, sprawdzone metody?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli potrzebujemy alternatywnego rozwiązania, to dobrze jest skorzystać z ziół czy też innych metod naturalnych, ale w żaden sposób nie zastąpią one lekarza specjalisty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dieta także jest dobra,ale i dobór odpowiedni ćwiczeń..

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku,dziękuję za przeczytanie tego wpisu,mam nadzieję że podzielisz się swoimi przemyśleniami w komentarzu.
Zapraszam również na Facebook : https://www.facebook.com/lekkostrawny/
Na blogu przede wszystkim ważne tematy z kategorii :
- Dom
- Rodzina
- Zdrowie
- Męskie sprawy
ZAPRASZAM

Copyright © 2012 Lekkostrawny - Dom i Ogród - Blog , Blogger